Selecteer een pagina

Waarom wordt de één erg ziek van Corona klachten en de ander amper? Lees het hier. 

Wil je meer informatie over waarom het zo divers lijkt te zijn wat je krijgt aan Corona klachten? Ogenschijnlijk lijkt het alsof het willekeurig is. Veel wijzer worden we helaas nog niet van de informatie van de officiële instanties. Bovendien is hetgeen ze zeggen kennelijk ook niet waar. Want er liggen nu ook zeer jonge kinderen aan de beademing. En dat is natuurlijk het schrikbeeld van ieder ouder. Daarom hierbij wat meer achtergrond. Want angst is een slechte raadgever. Goede informatie geeft rust en dat is misschien nu wel één van de belangrijkste dingen die je kan doen. Voor jezelf, maar zeker ook voor jouw kinderen of andere geliefden. Speciale aandacht voor de mannen en vrouwen na de menopauze. 

In dit artikel komen aanbod:

  • Gezonde mensen overleven het wel, dachten we allemaal
  • Gezondheid definitie
  • Flexibiliteit op meerdere vlakken tav Corona klachten
  • Waarom meer mannen dan vrouwen overlijden aan Corona?
  • Verbeteren van de metabole flexibiliteit:
  • Hoe verbeteren van neurologische flexibiliteit
  • Verbeteren van de immunologische flexibiliteit
  • Speciale aandacht voor de mondgezondheid. 
  • Verbeteren van de endocriene flexibiliteit
  • Hoe meer informatie je zieker kan maken
  • Mijn tips
  • Hoop voor de toekomst

Gezonde mensen overleven het wel, dachten we allemaal.

Dit is nu de gedachte die bij de meeste mensen leeft. Dit is ook hetgeen wat door het RIVM en via de media wordt benadrukt. Het zijn vooral ouderen en mensen met al onderliggende gezondheidsklachten die overlijden. Wat natuurlijk altijd geldt. Maar helaas blijken nu ook ogenschijnlijk zeer gezonde mensen behoorlijk heftige klachten te kunnen krijgen of zelfs te overlijden. Niemand lijkt er wat van te snappen en de artsen komen ook niet met een duidelijke verklaring. Gevolg: angst slaat toe. Maar wat verstaan we onder gezondheid? 

Gezondheid definitie

Gezondheid is eigenlijk de capaciteit om je snel aan te passen. Het is dus niet persé fit zijn. Gezondheid is zeker ook niet nooit ziek zijn. Daarom schreef ik net ogenschijnlijk. 

Het menselijk lichaam heeft een aantal evenwichten die nodig zijn om te kunnen blijven leven. Dat noemen we ook wel homeostase. Het lichaam wil binnen een bepaalde bandbreedte blijven voor deze evenwichten. Denk aan bijvoorbeeld zuurstofdruk, zuurtegraad, CO2 gehalte.

Elk menselijk lichaam heeft mogelijkheden om, als we buiten deze bandbreedtes dreigen te gaan, bij te sturen. Dieper of juist oppervlakkiger en sneller gaan ademen, snellere hartslag etc. Zeg maar onze autonome functies. 

Hoe flexibeler ons lichaam is, des te makkelijker kan het lichaam binnen deze grenzen blijven. Dat is eigenlijk echt gezondheid. Helaas zijn fitte mensen niet per definitie flexibel in deze systemen. Vandaar dat mensen die gezond leken misschien toch niet zo gezond waren als je ernaar kijkt naar wat voor het lichaam gezond is.

Flexibiliteit op meerdere vlakken tav Corona klachten

Flexibiliteit in het kader van gezondheid heb je op meerdere vlakken. Je hebt metabole flexibiliteit. Dat gaat over het snel je lichaam kan schakelen in de verschillende energiebronnen. Maar ook flexibiliteit op neurologisch vlak, dus hoe snel kunnen je hersenen schakelen. Natuurlijk heb je ook flexibiliteit op immunologisch vlak nodig. Als vierde wil ik flexibiliteit op endocrien vlak noemen. Daarmee bedoel ik jouw hormonen. 

Het goede nieuws: deze flexibiliteit kunnen we bewust trainen. Ook als je nu thuis zit te werken, irritaties thuis hebt omdat ons normale ritme overhoop is. Of dat jij je zorgen maakt over wat er allemaal gebeurt en de impact die het op je heeft. Mocht jij of een naaste behoren tot de groep die in de risicogroep zitten? Ook dan kan deze flexibiliteit verbeterd worden. 

Ik zal verderop uitleggen hoe je dat kan doen. 

Waarom meer mannen dan vrouwen overlijden aan Corona klachten?

Misschien was je er nog niet bewust van, maar er blijken meer mannen dan vrouwen te overlijden. De deskundigen bij Jinek aan tafel beweren dat ze dat niet snappen. De onderzoekswereld zit natuurlijk niet stil. En Covid-19 lijkt erg op SARS, ofwel COVID-02 (uit het jaar 2002, de 19 slaat op 2019, het jaar dat het ontdekt is). Dus er is best wel wat kennis ondertussen opgebouwd. Corona blijkt via een stapje dat te maken heeft met bloeddruk regeling te werken. De Angiotensine-2 receptor voor diegene die het verder willen nakijken. 

Mannen en vrouwen na de menopauze zijn gevoeliger voor bloeddrukproblemen. Vrouwen die vruchtbaar zijn, zijn door hun normale hormooncyclus meer beschermd tegen hartvaatklachten. Dus mannen, extra reden om te werken aan gezondheid en niet alleen te vertrouwen op bloeddrukmedicatie.  PS, nu niet stoppen met medicatie. Ik bedoel dat de onderliggende oorzaak beter aangepakt kan worden.

Verbeteren van de metabole flexibiliteit:

Het lichaam heeft diverse mogelijkheden afhankelijk van de snelheid om energie te maken. Voor een zeer korte en zeer heftige sprint gebruiken we creatinine. Dit is dus alleen interessant voor topsporters in sporten die een zeer korte piekbelasting kennen. 

We kennen allemaal denk ik wel de “vetverbrandingsfase”. Helaas gebruikt je lichaam die alleen als er geen koolhydraten voorhanden zijn. Koolhydraat verbranding geeft namelijk veel minder energie maar is wel veel sneller. Waardoor het in noodsituaties, dus bij Corona klachten wel de eerst aangewezene manier is.

De koolhydraatverbranding heeft op zijn beurt twee mogelijkheden, met en zonder zuurstof. Met zuurstof is beter, en daarmee bedoel ik lever meer energie. Maar is trager dan zonder zuurstof. Zonder zuurstof is dus voor de uitzonderlijke situaties in principe.

De truc met flexibel in je metabole capaciteit zijn is dat je gedurende de week eigenlijk alle systemen een tijdje moet gebruiken. Helaas zit het gros van de mensheid in het westen en in Nederland constant in de koolhydraatverbranding. En dat kun je dus trainen. 

Zoals ik schreef: je lichaam zal pas de vetverbranding gebruiken als er geen koolhydraten voorradig zijn. Omdat je lichaam altijd wat brandstof in de vorm van glycogeen heeft opgeslagen duurt het even voordat je deze voorraad leeg hebt. In je benen ligt meer voorraad dan in je armen. 

Iemand die getraind is zal pas na 15 minuten hardlopen het glycogeen opgesnoept hebben. Ongetraind duurt het langer. Zodra je wat koolhydraten eet zit er meteen weer wat in je bloed. Dit betekent dus nuchter bewegen. Beste is om ’s morgens voordat je wat hebt gegeten of iets gedronken minstens 20 tot 30 minuten te bewegen. Je mag wel water drinken, dat bevat geen calorie of suiker. Met een intensiteit dat je hartslag en ademhaling omhooggaat. Iedere twee uur wat eten maakt ook dat je constant in de koolhydraat verbranding blijft. Best zou zijn om per 24 uur 16 uur niet te eten. Dit valt onder intermitted fasting. En dus niet bijna continu wat eten zodat je lichaam constant koolhydraten toevoer heeft. 

Hoe verbeteren van neurologische flexibiliteit

Je hersenen hebben vooral eiwitten nodig om goed te functioneren. Eet dus goede voedingsbronnen met voldoende eiwitten. Varieer ook daarin. 

Bezig zijn met een doel in het leven helpt ook. Misschien kennen jullie Erik Scherder wel van tv. Hij heeft hier al veel over gezegd. Muziek maken, zingen, bewegen zorgt er ook voor dat de verbindingen tussen de hersencellen goed worden onderhouden. Iets doen voor een ander zonder er wat voor terug te verwachten werkt ook super. 

Verbeteren van de immunologische flexibiliteit

Dat is misschien wel de meest belangrijke voor deze Corona tijd. Met immunologische capaciteit bedoel ik dat je lichaam alle immuun cellen snel kan aanmaken. Hoe meer diversiteit, des te makkelijker en sneller kan je lichaam een passend antwoord vinden om een nieuwe ziekteverwekker onschadelijk maken. 

Als je allergisch aangelegd bent, dan is je lichaam vooral getraind in het onderdeel genaamd de Th2. Heb je een auto-immuunziekten of een chronische ontsteking, dan is het vooral de Th1 kant die overheerst. Beide is dus niet handig. Er is ook een Tregulator kant (Treg). Deze houdt de Th2 en de TH1 kant onder controle. Door het darmmicrobioom te verbeteren kan je ook Treg verhogen. De makkelijkste manier om dit te doen is om op week basis minstens 33 of meer verschillende planten (groenten en fruit) te eten. Dus niet elke dag een appel, maar de ene dag een banaan, dag erna mandarijn, etc. Tuinkruiden zoals tijm, oregano en basilicum tellen ook elk voor 1 soort. Dus ga lekker kokkerellen en vers eten. 

Paddenstoelen helpen ook het microbioom van je lichaam goed divers te houden. Dus neem deze ook op in de voeding. 

Speciale aandacht voor de mondgezondheid. 

De mond is een doorvoerhaven van slechte bacteriën. Hoe beter je het tandvlees in jouw mond verzorgt, des te gezonder wordt en blijf je. Terugtrekkend tandvlees, bloedend tandvlees, veel tandplak zijn aanwijzingen om hiermee aan de slag te gaan. Helaas kunnen we nu niet naar de mondhygiëniste of tandarts toe. 

Maar elke dag flossen en met een tandenstoker het schoonmaken kan iedereen nog steeds. 

Zorg ook voor niet meer dan 5 zuuraanvallen op een dag. Elk eetmoment is een zuuraanval, ongeacht wat je eet. Drinken wat iets anders is dan water, thee en koffie zonder iets erin, is ook een zuuraanval. Zoetjes, slimpie en andere zoetstoffen geeft ook een zuuraanval. Het enige waar een claim op zit, is xylitol wat in kauwgom zit. Maar hiermee voorkom je geen tandbederf dus niet gaan gebruiken om je mondgezondheid te verbeteren. 

Verbeteren van de endocriene flexibiliteit

Endocriene organen zijn onderdelen in het lichaam die hormonen produceren. De bekendste zijn de schildklier, bijnieren, pancreas, hypofyse en geslachtsorganen. Hier zit natuurlijk ook weer dwarsverbanden tussen. 

Door ze niet over te belasten en ze te gebruiken zoals ze oorspronkelijk hoorden helpt om binnen de grenzen te blijven wat je lichaam aan kan. Dat wil juist niet zeggen dat ze niet gebruikt moeten worden. 

Een voorbeeld: warmte en koude zijn normale prikkels voor het lichaam en dan zal de schildklier aan de gang moeten. Daar is ie voor bedoeld. Altijd maar in 20 tot24 graden temperatuur zitten, is niet wat je lichaam normaal vindt. Dus ga zeker sporten.  Een warm bad of koude douche op zijn tijd helpt juist zeker om flexibel te zijn of te worden. Helaas kunnen we nu niet naar de sauna. Maar heb je er thuis 1, of een infrarood lamp, dan kan dit zeker jouw gezondheid nu ondersteunen. 

De stresshormonen zijn zeker nu in deze Corona tijd belangrijk. Cortisol is een immuunsysteemonderdrukker. Dus hoe meer stress je nu hebt, des te meer ondermijn je jouw gezondheid. Angst is bijna altijd een slechte raadgever, vandaar dat ik nu handvatten wil aanreiken om de angst weg te nemen. Ga dus iets doen om angst weg te nemen. Relativeer. Probeer ook voordelen van deze Corona tijd te benoemen. Er zijn genoeg dingen te vinden als je maar positief het bekijkt. En voor de zwartkijkers onder ons: na elke crisis komt er altijd een opleving in de economie. 

Hoe meer informatie je zieker kan maken

Ga niet constant alle nieuwszenders, praatprogramma, of het hele internet afstruinen. Ik denk dat ik door mijn achtergrond redelijk goed kan inschatten wat een goede betrouwbare bron is en welke niet. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoveel achtergrond heeft. Ik kom echt heel veel onzin tegen. Sommigen zijn niet klinkklare onzin, maar extra aangezet met een commerciële inslag.  Met als gevolg dat vitamine C en andere immuun ondersteunende middelen grif aftrek vinden. Natuurlijk weet ik wat de kracht is van de mooie stoffen in de natuur. Maar als je niet bij de basis begint dan helpen deze middelen amper. Bij een heftige immuunreactie als gevolg van Corona ben je met wat supplementen te laat. 

Zorg dus dat het immuunsysteem zo adequaat mogelijk kan werken. Het immuunsysteem heeft insuline nodig om te blijven werken als er een infectie is. In Nederland is door luxe een overschot aan koolhydraten. Helaas valt het mij op dat vooral de koolhydraatrijke producten aldoor gehamsterd worden. Ga nu niet je kinderen die de hele dag binnen zitten verwennen met chocopaaseitjes, croissants, chips en frisdrank. Eet niet vooral rijst, pasta, aardappelen en friet. Blijf bewegen. Want hiermee zal je lichaam gevoelig blijven voor het functioneren van insuline. Veel mensen hebben al een niet al te beste gevoeligheid voor insuline. Dat wil niet zeggen dat ze verhoogde bloedsuiker hebben, of te dik zijn. Dat wil zeggen dat hun pancreas extra hard moet werken om binnen de gestelde grenzen te blijven. Helaas denken mensen dat ze dan gezond zijn. Mijn persoonlijke mening is dat het vooral die mensen zijn waarvan men nu niet verwacht dat ze heel veel Corona klachten krijgen maar toch aan de beademing geraken dit als onderliggend hebben.

Binnen een paar dagen kan de insuline gevoeligheid al verbeteren. Is jouw bloedsuiker al boven de 7? Dan is het een kwestie van een paar weken. Doe dit dan wel met behulp van iemand die er verstand van heeft. 

Mijn tips:

Werk aan jouw flexibiliteit met bovengenoemde tips. Bijkomend voordeel: als je op deze 4 genoemde vlakken flexibel bent, je ook op andere vlakken flexibel wordt. Dan bedoel ik niet fysiek leniger, want daarvoor moet je toch echt gaan stretchen of via yoga etc. Maar je wordt positiever, creatiever en socialer. Zou toch mooi zijn dat je aan de ene kant de kans op Corona klachten kan verminderen en je ook gezonder en gelukkiger kan worden. 

Heb je al wat (misschien vage) klachten maar twijfel je of het Corona klachten zijn, omdat er helaas maar mondjesmaat getest wordt? Bel of email dan met me, dan kijk ik wat specifiek verstandig is om aan te gaan werken. Het laatste wat je wilt is met verhoging gaan sporten en daarmee de kans krijgen dat het op de hartspier slaat. Dus ga niet bij de pakken neerzitten. Neem jouw gezondheid in de hand, maar roep hulp in als je twijfelt. Want het menselijk lichaam is een mooi iets. Het immuunsysteem is complex, maar eigenlijk heel logisch als je uitgaat van de evolutionaire gezondheid. De wetenschap is gelukkig al heel ver. 

Hoop voor de toekomst

Mijn hoop is dat door deze Corona tijd heel veel heilige huisjes omver kunnen. Waardoor we hierna diverse zaken anders gaan aanpakken. Denk aan gezondheidszorg, schoolsystemen, wat valt onder vitale functies, productie van voeding of binnen de politiek. Ik zie vooral in het Post Corona tijdperk positieve kanten en spreek de hoop uit dat hierna veel meer mensen hun gezondheid serieus gaan nemen.

meer blogs van Monique over Corona en insuline gevoeligheid:

Print Friendly, PDF & Email

Jij wilt je gezondheid verbeteren gebaseerd op een goed onderbouwde wijze. Maar ja, waar begin je. Laat je e-mailadres achter en je krijgt vrijblijvend mijn e-book met daarin de handvatten en achtergrondinformatie over de kPNI lifestyle met menu tips van mij.